Spørsmål og svar (FAQ)
Bestilling
Når får jeg min billet?
Din billett sendes ut innen 24 timer etter at du har bestilt reise og kommer til den epostadressen du anga ved bestilling (dersom du bestiller på helgen kan det ta lengre tid). Det blir ikke sendt en fysisk billett til din adresse.
Får jeg en separat billett for flyet?
Du får en billett senest uken før avreise.
Har jeg åpent kjøp?
Du har åpent kjøp på din reise frem til og med 30/9. Bestiller du etter dette har du 7 dagers åpent kjøp. Dersom du bestiller din reise mindre en 60 dager innen avreise har du ikke åpent kjøp.
Får jeg bestille reise selv om jeg er under 18 år?
Ja, men du må da ha en bekreftelse fra dine foresatte.
Vi har med et spebarn, hva koster det?
Barn under 2 år betaler kun 495 uansett hvilket reisemål, transport eller hotell. Dette forutsetter at de sover i foreldrenes seng eller i sprinkelseng og at de ikke har et eget sete på flyet (ingen bagasje inkludert). Dersom dere reiser med et spedbarn skal det angis ved bestilling.
Hva må jeg ha med?
Du må ha med ditt reisebevis/billett, gyldig pass og forsikringsbevis.
Hvordan avbestiller jeg en reise?
Dersom du vil avbestille din reise kontakter du oss på telefon 21 98 46 46 eller via mail info@lionalpin.no
Får jeg tilbake pengene for reisen dersom jeg blir syk og ikke kan reise?
Dersom du har vår av/ombestillingsforsikring for du tilbake pengene (bortsett fra kostnaden av av/ombestillingsforsikringen) dersom du viser legebevis. Dette forutsetter at det er en uforutsett skade/sykdom. Har du ikke av/ombestillingsforsikring gjelder samme regler som ved avbestilling.
Har dere snøgaranti?
Lion Alpin garanterer at du skal kunne stå på ski under din skiferie. Våre reisemål ligger i snøsikre områder der det normalt er mye snø. Det kan finnes tilfeller der skianleggene må holde stengt pga. dårlig snø. I disse situasjonene sørger vi for at du blir transportert til et alternativt skiområde uten ekstra kostnad. Lion Alpins skigaranti gjelder for alle våre destinasjoner og er inkludert i prisen.
Betaling
Når skal min reise betales?
Etter at du har bestilt en reise skal du betale et depositum innen 7 dager. Depositumet ligger på 2000 kr/person og er en del av reisens pris. Dersom du har valgt å legge til av/ombestillingsforsikring skal også denne betales sammen med depositumet. Reisen skal være fullt betalt senest 60 dager innen avreise.
Hvordan betaler jeg min reise? Hvilke kort kan jeg bruke?
Du kan enten betale via nettbank til vår konto eller så kan du logge in på vår hjemmeside under min booking og betale med kort. Du finner ditt bestillingsnummer og passord øverst til høyre på side 2 i billetten som sendes til din e-postadresse. Der kan du betale med VISA eller Mastercard. Du kan også betale med kort via telefon gjennom og ringe oss på 21 98 46 46.
Kan vi betale reisen med flere forskjellige kort?
Ja det går fint. Så lenge dere benytter VISA eller Mastercard. Om for eksempel to familier har samme bestilling så kan dere logge inn og betale hver for seg.
Tilleggsprodukter
Hvorfor skal jeg velge av/ombestillingsforsikring?
For å gardere deg mot uforutsette hendelser. Blir du eller en nær slektning akutt syk kan du avbestille reisen uten kostnad (mot fremvisning av legebevis). Samme sak gjelder dersom du blir sagt opp fra din jobb. Du kan også ombestille din reise uavhengig av grunn frem til 40 dager innen avreise.
Kan jeg legge til flere dager på mitt heiskort?
Ja, det kan du. Vi hjelper deg med dette så lenge du ikke har aktivert ditt heiskort, dvs. brukt det første gangen.
Hva koster det å ta med egne ski på flyet?
Reiser du med fly må du forhåndsbestille skifrakt. Dette koster 495,-/skipar. Du kan ikke pakke ekstra bagasje i ditt skifutteral eller støvleveske.
Hvorfor skal jeg bestille skileie hjemmefra?
Det blir betydelig lettere og raskere når du forhåndsbestiller dine ski hjemmefra. Alt er betalt og klart, alt du trenger å gjøre er å prøve utstyret.
Fly
Hvor finner jeg avgangstidene?
Det finner du på side 3 av din billett. Står det ingen tider er det pga. att vi ikke har fått disse enda. Du kan også se flytider her.
Trenger jeg mitt pass?
Ja.
Hva koster det å parkere på flyplassen?
Informasjon om dette finner du på respektive flyplass hjemmeside.
Når skal man senest være på flyplassen?
Insjekkingen åpner 2 timer før avreise og vi anbefaler at man er der da.
Får man mat på flyet?
Nei.
Hvor mye bagasje får jeg ta med på flyet?
Bagasjevekten er begrenset til 20 kg insjekket bagasje (obs kun en bag/koffert per person). Håndbagasjen er 5 kg. Skifrakt er ikke inkludert men kan legges til for 495,-/skipar.
Kan jeg betale ekstra for å ta med mer bagasje?
Nei dette er ikke mulig.
Kan jeg legge flere skipar i ett futteral?
Nei. Kun et par ski per skifutteral og person kan sjekkes inn.
Kan jeg forhåndsbestille sitteplass på flyet?
Nei det kan du ikke.
Kan jeg sjekke inn på nettet?
Nei det kan du ikke.
Hva gjelder dersom flyet blir forsinket?
Dersom du kommer frem til reisemålet senere en planlagt kan du endre ditt forhåndsbestilte heiskort og skileie uten kostnad. Ta kontakt direkte med våre guider på reisemålet så hjelper de deg. Observere at endring av heiskort kun kan gjøres dersom dette ikke er tatt i bruk. For hotellnetter gis ingen kompensasjon.
Hva gjelder dersom min bagasje blir skadet eller forsinket?
Om din bagasje skades eller blir borte ved flytransport må du med en gang gjøre en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flyplassen. Sørg for at du får den orginale PIR-rapporten da denne kreves ved erstatning i henhold til flyselskapets regler. Lion Alpin ansvarer ikke for skadet eller forsinket bagasje.
Hotellet
Jeg ønsker spesialkost. Hvordan gjør jeg?
Du gir beskjed til en av våre reiserådgivere før du reiser.
Hvilke inn- og utsjekkingstider gjelder?
Det varierer fra hotell til hotell. Sjekk inn er som regel fra 16:00 og utsjekking mellom 09:00-10:00.
Hva gjør jeg med min bagasje dersom jeg ankommer før innsjekking eller reiser etter utsjekking på avreisedagen?
Det finnes oppbevaringsrom på alle våre hotell. Guidene hjelper til med dette på plass. Vi anbefaler ikke å oppbevare verdisaker der.
Jeg ankommer hotellet sent, serveres det mat?
Ved sen ankomst serveres ingen middag på ankomstdagen. Dette gir ikke prisavdrag.
Hva består frokosten av?
Det varierer på de ulike hotellene. Men det vanligste er buffé med de vanligste tilbehørene. Brød, joghurt, pålegg, juice, kaffe osv. Les mer om ditt hotell under hotellinformasjon eller ta kontakt med en reiserådgiver.
Kan jeg ta med meg mitt husdyr?
Det er kun tillatt på noen få hotell. Kontakt din reiserådgiver.
Trenger jeg å ta med eget sengetøy/håndkle?
Håndkle og sengetøy er inkludert i alle våre hotell og også leiligheter. Dersom du bor på et hotell med wellnessavdeling så anbefaler vi at du tar med et badehåndkle.
Finnes det internett på hotellet?
Dette varierer. Det står angitt på din billett og på vår hjemmeside under hotellbeskrivelsen.
Er rydding/vasking inkludert?
Ja, men antallet ganger rommet blir ryddet/vasket varierer fra hotell til hotell. Generelle retningslinjer er at hotellrom ryddes/vaskes 1-3 ganger i uken. Bor du i leilighet er det kun sluttrydding/vasking som er inkludert (dette gjelder også alle rom på Grafenberg Resort).
Hva skjer dersom jeg glemmer noe på hotellet?
Lion Alpin ansvarer ikke for gjenglemte ting på hotellet. Men vi hjelper dere naturligvis med kontakt.
Vel fremme på destinasjonen
Når får jeg mitt heiskort?
Det får du enten på transferbussen eller i et velkomstbrev når du ankommer ditt hotell/leilighet. Du trenger med andre ord ikke å hente dette selv.
Er det gratis å kjøre skibuss?
På de fleste destinasjoner kjører du bussen gratis dersom du har et heiskort. Vær obs på at du kjører skibussen å ikke for eksempel postbussen.
Når åpner heisene?
Det varierer fra område til område og fra heis til heis. Heisene åpner mellom 08:30-09:00 og stenger mellom 15:30-16:30. Ta kontakt med din reiserådgiver eller se på respektive hjemmeside for mer informasjon.
Hva koster en lunsj i bakken?
Det varierer men regn med fra 8 Euro og oppover for mat og drikke.
Hva koster en øl på afterski?
Det varierer men regn med rundt 3 Euro og oppover.
Når er matbutikken åpen?
De fleste matbutikker er åpne mellom 07:00-19:00 på hverdager og 07:00-18:00 på lørdager. På søndager er de fleste stengt.
Hvordan bestiller jeg aktiviteter og arrangement på plass for eksempel picknick?
Det gjør du på destinasjonen gjennom våre guider.
Skiutstyr og skiskole
Må jeg ha hjelm?
Det finnes ingen lov om hjelm men vi anbefaler det. Noen skiskoler har hjelmkrav for barn.
Hva koster det å leie ski?
Det varierer avhengig av destinasjon og nivå. Du finner prisene for skileie under respektive reisemål.
Hvilket nivå skal jeg velge på skileien?
På de aller fleste destinasjoner kan man velge mellom 3 forskjellige nivåer. Nivå 1 passer for nybegynnere, nivå 2 er den vanligste og passer for middels gode skikjørere, nivå 3 er den mest avanserte og passer for gode skikjørere som er kresne på utstyr.
Kan jeg forhåndsbestille skiskole?
Ja det kan du gjøre, ta kontakt med din reiserådgiver for mer informasjon.
Når starter skiskolen?
Bestiller du gruppeundervisning så starter den alltid på Søndag. Det varierer dog om den er på formiddagen eller ettermiddagen. Bestiller du privatundervisning kontakter du din reiserådgiver med dine ønsker for tid.